Hvordan er barnehagehverdagen hos oss?

Vi er på tur hver dag, hvor vi utforsker, leker og lærer sammen, og barna får i stor grad medvirke hvor vi skal på tur eller hva vi skal finne på når vi går på tur. Veien er målet, hvor vi opplever gode naturopplevelser og hverdagsmagi sammen, med god tid til utforsking av naturens mangfold.

Vi har faste referanseområder som vi bruker. Furuhåjen og Gamma til lurvelegg, Luksussvingen, Solplassen, Tyttebærskogen, Hoppbakken, og buene på båsmofjellet er våre mest besøkte turdestinasjoner. Barna får i stor grad medvirke hvor vi skal på tur, men vi utforsker også hemmelige små skoger, elver og plantelivet som befinner seg i skogen.

Friluftsliv kan være det tradisjonelle med turer og opplevelser av natur som er aktivitetsbasert, eller høstingsfriluftsliv hvor sanking av sopp, bær og andre planter står sentralt, spesielt på høsten.

I følge rammeplanen skal barnehagen bidra for at barna får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid.

På vinteren går vi på ski i skiløypene og aker i både små og store akebakker. På Kantarelltoppen (3-6 år) går barna stort sett på tur med ski på beina, hvor fokuset er at barna skal kose seg på ski, men også se på det som et viktig fremkomstmiddel på vinteren.

På sommeren har vi et eget paradis på Langvatnet, som byr på kanopadling, fisking, og nye turer. Der er det nesten som å være på ferie. Og innimellom dukker Kaptein Sabeltann opp og finner på rampestreker.

Vennskap, nysgjerrighet, medvirkning og naturglede er våre verdier. Det er disse verdiene som gjør at selv de minste barna er med ut på tur. Hos oss er barna med på å lage mat rundt bålet, vi hviler ute – både i hengekøyer, pulk og på reinskinn og vi arbeider med rammeplanens fagområder ute.

Barna i Frikultbarnehagen er mye aktiv på tur, så det er viktig at vi legger inn stunder for hvile i løpet av dagen. Vi tilrettelegger daglig for ro, hvile og søvn ut ifra hvert enkelt barns behov. Skogen byr også på fine muligheter for å sette seg alene og leke under en gran når barna har behov for å være litt alene. Vi har også et stort uteområde slik at det blir mindre støy og forstyrrelser da barna har stor plass å boltre seg på.