Visjon

Hva er frikult og vår visjon.

Frikult er en organisasjon som er etablert med en visjon om å skape en bedre verden for alt levende. Idéen er basert på det faktum at mennesket er – som alle levende vesener på kloden, født som natur, i natur.

Bare gjennom nærhet til og opphold i naturen vil vi opparbeide oss kjærlighet til alt levende og dermed forstå og erkjenne at det er vi, som lever nå, som kan bidra til at våre etterkommere arver en klode i balanse.

Kjernebegreper under oppbyggingen av Frikultmodellen var FRIluftsliv, natur, miljø, helse og KULTur, og var med på å danne navnet FRIKULT. Begrepene er like gjeldende den dag i dag.

Barna i Frikultbarnehagen skal få en begynnende forståelse for samspillet i naturen og mennesket og naturen, gjennom en aktiv bruk av natur og nærmiljø.