Hva er egentlig en friluftsbarnehage?

Vi er en barnehage som bruker naturen aktivt hele året som stimuli og arena for utvikling, og barna lærer om mangfoldet i naturen. Vi drar daglig på turer sammen i små grupper, i all slags vær og får oppleve naturens årstider tett på kroppen. For det er ute vi trives best, og noe av det beste med en tur ut i minusgrader og snøvær, er å komme inn i en varm lavvo, sette seg ned på et reinskinn med matboks og termos, og høre på skrønehistorier sammen med gode venner.

Vi følger alle lover og forskrifter som andre barnehager, men vi flytter mesteparten av læringen ut. "Alt som kan gjøres inne kan også gjøres ute", det er vårt motto.

Vår viktigste læringsarena er naturen, og alle barn skal kjenne på nærhet og tilhørighet ute på tur.

Rammeplanen for barnehagen påpeker at det er viktig at barnehagen gir barna gode erfaringer med friluftsliv og uteliv til alle årstider. De seier også at barna skal få utvikle glede ved å bruke naturen til utforsking og kroppslige utfordringer og får en forståelse av hvordan man tar vare på miljøet.

Barnets selvbilde er nært knyttet til barnets kjennskap til kroppen og kroppsbilde. Et barn som er trygg på egen kropp og hva den kan mestre, er i bedre posisjon til positiv oppfatning av seg selv.

Vi ønsker at alle barn skal utvikle seg til å bli selvstendige individer, og legger til rette for tilpassede utfordringer i barnehagen. Vi ser på motstand som en viktig faktor i barns utvikling av selvbilde, og mener motstand i barnehagelivet vil styrke barnet i all fremtid.

Vår erfaring er at naturen og barnehagens uteområdet på Skillevollen er en stimulerende arena for motorisk mestring, samt trening av grunnlegende motoriske ferdigheter. Et innendørs rom tilrettelagt for fysisk aktivitet vil ikke gi det mangfoldet og uforutsigbarheten som naturen gir, hvor barna i større grad kan velge vanskelighetsgrad selv, og dermed lettere kan finne utfordringer på sitt nivå.